Jedziesz na wakacje i nie przyjdziesz na umówioną wizytę u lekarza? Odwołaj konsultację i nie blokuj terminu. W pierwszym półroczu tego roku niemal 24,5 tysiąca osób nie odwołało umówionej wizyty u specjalisty. Jak podaje Narodowy Fundusz Zdrowia najwięcej nieodwołanych wizyt, czyli blisko 12 tysięcy, dotyczy ortopedii i traumatologii narządu ruchu. 28% nieodwołanych terminów to wizyty u kardiologa.
Z danych Dolnośląskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, że w pierwszej połowie tego roku na umówione wizyty nie przyszło ponad niemal 24,5 tys. osób w naszym województwie. Fundusz regularnie sprawdza przyczyny z jakich nie odbyły się m.in. umówione konsultacje z zakresu endokrynologii, kardiologii, onkologii oraz ortopedii i traumatologii narządu ruchu.
Najwięcej, bo niemal 12 tys. przypadków nieodwołanych wizyt dotyczy świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu, prawie 7 tys. z kardiologii tys., 4 tys. z onkologii i blisko 2 tys. z endokrynologii.
– Nieodwołana wizyta to stracony czas lekarza i niewykorzystana możliwość konsultacji dla innego pacjenta. Gdyby nieobecność została zgłoszona z wyprzedzeniem, placówka mogłaby zaprosić na wizytę następną osobę z listy oczekujących. Dlatego bądźmy odpowiedzialni i jeśli wiemy, że nie pojawimy się na wizycie lub badaniu, bo np. w tym czasie wyjeżdżamy, odwołajmy je – dodaje Szewczuk-Łebska
Narodowy Fundusz Zdrowia bierze udział w kampanii edukacyjnej „Odwołuję, nie blokuję”. Akcja zwraca uwagę na problem niestawiania się pacjentów na umówionych wizytach lekarskich, bez wcześniejszego odwołania.
Porównując dane NFZ dotyczące nieodwołanych wizyt z czterech obszarów udzielanych świadczeń (endokrynologii, kardiologii, onkologii oraz ortopedii i traumatologii narządu ruchu) liczba nieodwołanych wizyt z pierwszego półrocza 2022 r. do analogicznego okresu z 2023 roku wskazuje, że liczba nieodwołanych wizyt zmniejszyła się o około pół tysiąca. – To mały krok, ale w dobrą stronę. Dalsza edukacja pacjentów, a także przygotowanie placówek medycznych do usprawnienia kontaktu z pacjentem w celu odwołania wizyty, pozwoli zmniejszyć liczbę niewykorzystanych terminów – dodaje rzeczniczka.
Narodowy Fundusz Zdrowia od listopada 2019 r. wysyła do pacjentów SMS z przypomnieniem o zbliżającym się terminie wizyty u specjalisty. Przypomnienie dotyczy 40 wybranych świadczeń. Pacjent oprócz informacji o dacie badania czy wizyty, ma też podany numer telefonu, pod który może zadzwonić aby odwołać wizytę. Miesięcznie NFZ wysyła około 800 tys. wiadomości SMS z przypomnieniem o terminie wizyty.