Droga ekspresowa S8 Wrocław – Kłodzko to już nie tylko deklaracje i obietnice. Pierwsze odcinki są już realizowane, a przetargi na budowę kolejnych zostaną ogłoszone lada moment. Pierwsza część trasy ma być gotowa w 2028 roku, cała droga – do roku 2023.
Cała inwestycja została podzielona na sześć fragmentów. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. Powstanie w systemie Projektuj i buduj, co oznacza, że wykonawcy najpierw opracują dokumentację projektową niezbędną do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a dopiero po jej uzyskaniu rozpoczną się prace w terenie.
S8 – odcinki w realizacji
Droga pomiędzy podwrocławskimi Kobierzycami i Łagiewnikami, o długości 32,5 km, to trzy odcinki realizacyjne. 14 grudnia 2023 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy z ich wykonawcami i obecnie trwają prace projektowe.
Pierwszy odcinek, pomiędzy węzłami Kobierzyce Północ i Kobierzyce Południe, zrealizuje Strabag Infrastruktura Południe za kwotę ok. 309,8 mln zł. Drugi, pomiędzy węzłami Kobierzyce Południe i Jordanów Śląski – firma PORR za kwotę ponad 401,1 mln zł, zaś trzeci odcinek Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód – firma Budimex za kwotę ok. 355,6 mln zł. W IV kwartale 2024 roku wykonawcy planują złożyć wnioski o decyzje ZRID.
Kolejny fragment przyszłej S8 od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich, o długości ok. 17 km, podzielony został na dwa odcinki realizacyjne. Inwestycja jest na etapie procedury przetargowej. Trwa weryfikacja złożonych ofert. Podpisanie umowy z wykonawcami planowane jest w na przełomie III i IV kwartału 2024 roku.
Dla odcinka Ząbkowice Śląskie – Bardo, o długości ok. 14 km, 14 czerwca 2024 r. podpisana została umowa z wykonawcą. Jest nim konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud, a wartość inwestycji wynosi ponad 378 mln zł.
S8 – odcinki w przygotowaniu
Kolejny fragment trasy S8, od węzła Bardo do Kłodzka, jest na etapie prac przygotowawczych. – Obecnie przygotowujemy Program inwestycji (PI), w którym określimy zakres rzeczowy inwestycji, harmonogram czasowy oraz jej wstępne koszty. Opracowany PI musi zostać uzgodniony przez Ministerstwo Infrastruktury. Następnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ), w którym zostaną przeanalizowane możliwe przebiegi trasy na tym odcinku, z wykorzystaniem analizowanych na wcześniejszych etapach wariantów. W dokumentacji STEŚ planujemy wykorzystać w możliwie jak największym zakresie także opracowane wcześniej materiały. Nowa dokumentacja musi być dostosowana do zmienionych w 2022 r. przepisów techniczno-budowalnych, które dotyczą zasad projektowania dróg publicznych – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Zakończenie budowy drogi ekspresowej S8 Wrocław – Kłodzko i oddanie trasy do ruchu planowane jest (w zależności od odcinka) w latach 2028-2033.
Źródło: GDDKiA Wrocław