We wtorek, 20 grudnia, o godzinie 9.00 marszałek Dolnego Śląska Cezary Przybylski oficjalnie otworzył drogę Łany – Długołęka. To nowy, liczący aż 10 kilometrów, odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Zaraz po oficjalnym otwarciu trasą przejechały już pierwsze samochody.
– Wschodnia Obwodnica Wrocławia to jedna z największych inwestycji drogowych realizowanych przez samorząd województwa na Dolnym Śląsku i największa inwestycja drogowa powstająca w obszarze Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej Dwa tygodnie temu otworzyliśmy fragment wschodniej obwodnicy między ulicami Grota-Roweckiego i Żernikami Wrocławskimi. Dziś oddajemy kierowcom północną część trasy, która domyka od północy system dróg wokół Wrocławia. To ważna inwestycja dla stolicy regionu i kolejny dowód na to, że sprawnie realizujemy inwestycje z myślą o mieszkańcach Dolnego Śląska – mówi marszałek Cezary Przybylski.
Kierowcy, rowerzyści i piesi od dziś mogą już korzystać z nowego, 10 kilometrowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia łączącego miejscowości Łany i Długołęka. Przetarg ogłoszono we wrześniu 2019 roku i po ośmiomiesięcznej procedurze podpisano umowę z wykonawcą. Inwestycję zrealizowało konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud, a jej wartość na tym odcinku, to około 164 mln złotych.
– Mieszkańcy aglomeracji wrocławskiej długo czekali na te inwestycję. Wreszcie staje się ona faktem. Budowa Wschodniej Obwodnicy Wrocławia jest również zobowiązaniem, które jest podstawą naszej koalicji. Niech ta ważna inwestycja dobrze służy mieszkańcom – dodaje wicemarszałek Marcin Krzyżanowski
W toku prac zbudowano m.in. most nad rzeka Widawą i wiadukty nad terenami kolejowymi. Powstał także wiadukt nad trasa wojewódzką, która będzie doprowadzała ruch ze Wschodniej Obwodnicy Wrocławia do łącznika Długołęka, prowadzącego bezpośrednio do trasy S8 w kierunku Warszawy oraz Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8 w kierunku południowym. Inwestycja jest w 85% finansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Dolnego Śląska na lata 2014-2020, 10% wartości pokryły środki budżetu państwa, a pozostałą część sfinansowało województwo.
– Do wybudowania pozostanie 5-kilometrowy odcinek od Bielan Wrocławskich przez miejscowość Wysoka, do ulicy Grota-Roweckiego. Ten odcinek został już całkowicie zaprojektowany, a projektant złożył u Wojewody Dolnośląskiego wniosek ZRID, czyli wniosek o wydanie zgody na rozpoczęcie inwestycji drogowej. Po uzyskaniu tej decyzji będziemy mogli ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy prac budowlanych – dodaje Tymoteusz Myrda, członek Zarządu Województwa. Przewidywany termin oddania tego fragmentu obwodnicy to koniec 2024 roku.
Wschodnia Obwodnica Wrocławia to jedna z największych inwestycji drogowych realizowanych na Dolnym Śląsku i największa inwestycja drogowa powstająca w obszarze Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej. Po jej wybudowaniu cała trasa będzie liczyła około 30 km długości i razem z istniejącą Autostradową Obwodnicą Wrocławia stworzą komunikacyjny ring, który ułatwi komunikację drogową zarówno dla ruchu tranzytowego, jak i lokalnego, miejskiego i aglomeracyjnego.
– Cieszę się, że są tu z nami włodarze tych ziem wójt gminy Długołęka Wojciech Błoński oraz Włodzimierz Chlebosz wójt gminy Czernica, bo to nie jest obwodnica tylko dla Wrocławia, ale dla całego Dolnego Śląska. Mam nadzieję, że sprawnie uda się zrealizować ostatni odcinek przez Wysoką i cała droga powstanie w 2024 roku – mówi Krzysztof Maj, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
Nową drogą przejechaliśmy już kilka tygodni przed otwarciem dzięki uprzejmości Pawła Góreckiego, kierownika budowy z firmy Kobylarnia SA. Jak wygląda droga Łany – Długołęka?
Odcinek 1
To fragment drogi łączący rondo w Łanach z rondem na skrzyżowaniu z drogą Kiełczówek – Dobrzykowice. Rondo w Łanach to newralgiczny punkt – tutaj nowy fragment wschodniej obwodnicy Wrocławia połączy się z tym już istniejącym (prowadzącym przez Siechnice do Żernik Wrocławskich, a już niedługo do ul. Grota Roweckiego we Wrocławiu). To także skrzyżowanie z drogą wojewódzką prowadzącą przez Dobrzykowice, Nadolice i Miłoszyce do Jelcza – Laskowic oraz z ulicą Strachocińską we Wrocławiu (rondo znajduje się przy samej granicy Wrocławia).
Z ronda w Łanach do skrzyżowania z drogą Kiełczówek – Dobrzykowice dojedziemy w trzy minuty, przejeżdżając w tym czasie przez teren aż trzech gmin – miasta Wrocławia, gminy Czernica i gminy Długołęka. Na niemal całym odcinku można będzie jechać z prędkością 90 kilometrów na godzinę, ale przy samych skrzyżowaniach musimy zwolnić do 50 km/h. Tuż za Łanami przejedziemy przez wiadukt nad linią kolejową Wrocław – Jelcz-Laskowice.
Odcinek 2
W kolejne dwie i pół minuty przejedziemy fragment, który także łączy dwa ronda – skrzyżowanie z drogą Kiełczówek – Dobrzykowice i skrzyżowanie z trasą z Kiełczowa do Śliwic, a dalej Brzeziej Łąki. Przed nami ostry zakręt i most nad Widawą. Na dużej części tego odcinka obowiązuje zakaz wyprzedzania.
Odcinek 3
Przed nami bardzo krótki fragment trasy. Tym razem dojedziemy z ronda na skrzyżowaniu z drogą Kiełczów – Śliwice do ulicy Wrocławskiej w Kiełczowie, czyli drogi w kierunku Piecowic, Bielawy i Rakowa. Skrzyżowanie z ulicą Wrocławską nie jest już rondem. Będzie tutaj działała sygnalizacja świetlna. Ten odcinek pokonamy w niespełna minutę. Uwaga! Na całym tym fragmencie obowiązuje zakaz wyprzedzania oraz ograniczenie prędkości do 70 km/h.
Odcinek 4
Przed nami długa prosta (pamiętamy o ograniczeniu do 90 km/h). Odcinek od ulicy Wrocławskiej w Kiełczowie do niewielkiego skrzyżowania z drogą lokalną Długołęka – Mirków (połączenie ulicy Bławatnej w Długołęce z ulicą Kryształową w Mirkowie). Na tym skrzyżowaniu również będzie funkcjonowała sygnalizacja świetlna. Ten fragment obwodnicy pokonamy w niespełna trzy minuty.
Odcinek 5
I już prawie jesteśmy u celu. Za ostatnim skrzyżowaniem przejedziemy jeszcze przez wiadukt nad linią kolejową oraz wiadukt nad starą drogą krajową nr 8 Wrocław – Oleśnica. Jazdę skończymy na Łączniku Długołęka, prowadzącym do Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, a przejazd tego fragmentu zajmie nam raptem minutę.