Od środy czynny jest już cały dolnośląski odcinek drogi ekspresowej S3. Przed południem drogowcy otworzyli dla ruchu ostatni brakujący fragment – między Bolkowem a Kamienną Górą. Dzięki niemu trasę z autostrady A4 do granicy z Czechami można już w całości pokonać drogą ekspresową. Częścią otwartego właśnie odcinka jest liczący 2,3 km wydrążony w skale tunel w Starych Bogaczowicach.
Otwarcie brakującego odcinka to dobra wiadomość zarówno dla mieszkańców centralnej i północnej części Dolnego Śląska jak i dla mieszkańców południa regionu. Ci pierwsi szybciej dotrą do granicy z Czechami, ci drudzy – nad morze.
– Przejazd tunelem o długości 2,3 km, przy ograniczeniu prędkości do 80 km/h, może potrwać niecałe dwie minuty. Biorąc pod uwagę całą trasę, jaką kierowca ma do pokonania, to niewiele. Pamiętajmy jednak, żeby podczas jazdy, zarówno w tunelach, jak i na całej trasie, zachować ostrożność i kierować się zdrowym rozsądkiem – zaapelowała tuż przed otwarciem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zaznacza, że w tunelu obowiązuje odcinkowy pomiar prędkości.
no images were found
Tak długi tunel to w Polsce nowość, dlatego drogowcy przygotowali instrukcję w której tłumaczą, jak z niego korzystać. Przypominają na przykład, by zdjąć okulary słoneczne, nie zatrzymywać się czy nie zawracać.
Dwunawowy tunel wydrążony pod górą w Starych Bogaczowicach ma długość ok. 2300 m. Każda z naw posiada dwa pasy ruchu po 3,5 m szerokości, pas awaryjny o szerokości 2,5 m, obustronne chodniki dla obsługi i ewakuacji (1 m szerokości) oraz opaski techniczne (0,5 m). Wysokość skrajni wynosi 4,7 m.
Obie nawy są połączone dziewięcioma przejściami ewakuacyjnymi, rozmieszczonymi co 237,5 m. Osiem z nich stanowi drogę ewakuacyjną dla pieszych, a jeden to przejazd awaryjny zlokalizowany w połowie długości tunelu. Pełni on również funkcję przejścia ewakuacyjnego i jednocześnie jest przeznaczony do działań służb ratowniczych.
Bardzo ważnym elementem wyposażenia tunelu jest oświetlenie, które wykonano w technologii LED. Oprawy oświetlenia wjazdowego dostosowują się automatycznie do natężenia oświetlenia słonecznego na zewnątrz tunelu. Dzięki temu kierowca nie doznaje szoku spowodowanego nagłą zmianą natężenia światła, a jego wzrok stopniowo przyzwyczaja się do oświetlenia panującego w tunelu. Dodatkowo każda z naw dysponuje oświetleniem przejazdowym, antypanicznym, awaryjnym i ewakuacyjnym („ludzik” stale podświetlony wskazujący kierunek do najbliższego wyjścia ewakuacyjnego) i orientacyjno-krawężnikowym. W sumie obiekt ten posiada ponad 3000 źródeł światła.
W celu zapewnienia wydajnej wentylacji tunelu zamontowano wentylatory strumieniowe – w nawie zachodniej 10 szt. i nawie wschodniej 23 szt. – o mocy silnika 34kW każdy. Dodatkowo tunel został podzielony na strefy wykrywania pożaru. Każdy zestaw wentylatorów strumieniowych i układ pomiaru prędkości strumienia powietrza znajduje się w innej osobnej strefie wykrywania pożaru. W razie wybuchu pożaru w tunelu system wykrywania pożaru wykryje pożar i jego lokalizację. Zostanie aktywowana odpowiednia strefa wykrywania pożaru, w efekcie czego wentylatory strumieniowe zaczną wytwarzać „prędkość” dla strumienia powietrza w kierunku ruchu pojazdów, aby pozbyć się dymu z tunelu przez portal wyjazdowy.
Na system monitoringu wizyjnego w tunelu i poza nim składają się kamery obrotowe, stałopozycyjne oraz kamery wideodetekcji (dualne). Te ostatnie rejestrują detekcję dwutorowo (poprzez dwa obiektywy): obrazu widzialnego i obrazu termowizyjnego. Pozwala to na szybsze wykrywanie zdarzeń, nawet kiedy nawa wypełniona jest dymem. Dodatkowo tunel przed wjazdem do każdej z naw wyposażono w czujniki pomiaru wysokości pojazdów.
Celem wyeliminowania oblodzenia nawierzchni zamontowano odpowiedni system ogrzewania na wjazdach do tunelu, zarówno na portalu południowym, jak północnym.
źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad