Dolnośląska Służba Dróg i Kolei otworzyła oferty w przetargu na rewitalizację fragmentu linii kolejowej nr 310 między Piławą a Łagiewnikami. Aż 19 firm zaproponowało swoje usługi – najtańsza oferta opiewa na ponad 45,3 mln zł i jest o ponad 5 mln droższa od kwoty założonej na ten cel przez DSDiK.
Ruch pasażerski na linii nr 310 został zawieszony w 1996 roku, natomiast sama linia została zamknięta dla ruchu kolejowego w czerwcu 2001 roku. Obecnie linia nie posiada już torowiska z wyjątkiem fragmentów na przejazdach drogowych oraz mostach. Całą, liczącą ponad 38 km, trasę Województwo Dolnośląskie przejęło w 2019 r. Jej rewitalizacja pozwoli na połączenie Łagiewnik, Jordanowa Śląskiego i Niemczy ze stolicą Dolnego Śląska. Uruchomione zostaną tu przewozy pasażerskie i towarowe, dzięki czemu odciążone zostaną okoliczne drogi.
Objęty przetargiem odcinek ma 17,345 km długości. Przewidziany w projekcie zakres prac ma umożliwić prowadzenie tędy ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 80 km/h. Odbudowane mają zostać także perony i obiekty obsługi podróżnych.
– Wszystkie złożone w przetargu oferty są wyższe od kwoty, którą Dolnośląska Służba Dróg i Kolei przeznaczyła na to zadanie. Teraz, zgodnie z procedurami, DSDiK dokona oceny ofert pod względem formalnym i przeanalizuje całą sytuację – mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. – Realizacja tej inwestycji jest bardzo ważna, bo wznowienie ruchu na linii kolejowej nr 310 Kobierzyce – Piława Górna poprawi jakość połączeń Dzierżoniowa i powiatu dzierżoniowskiego z Wrocławiem.
Planowo rewitalizacja linii kolejowej nr 310 ma potrwać do końca maja 2024 roku.
Przy okazji warto wspomnieć, że pod koniec stycznia tego roku 11 firm złożyło oferty w przetargu ogłoszonym na przygotowanie placu pod rewitalizację linii nr 340 na odcinku Mysłakowice – Karpacz. Zaproponowane tu ceny wynoszą od 1,69 do 8,51 mln zł. DSDiK planuje na ten cel przeznaczyć około 3,99 mln zł. Obecnie trwa analiza ofert.