Dzięki dofinansowaniu z programu Kolej Plus na wrocławski dworzec Świebodzki po ponad 30 latach wrócą pasażerskie połączenia kolejowe. Dziś podczas konferencji prasowej w obecności Marszałka Województwa Dolnośląskiego Cezarego Przybylskiego, Andrzeja Bittela – Sekretarza Stanu, pełnomocnika rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu oraz przedstawicieli samorządu Wrocławia i Środy Śląskiej zainaugurowano realizację dolnośląskich projektów dofinansowanych w ramach programu Kolej Plus.
– Dolny Śląsk mocno stawia na kolej. Trudno szukać drugiego polskiego regionu, który inwestuje w kolej tak mocno jak nasz region. Oprócz linii, które województwo przejmuje na własność wspieramy również modernizacje linii, które są w posiadaniu PKP PLK. Uczestniczymy również w Programie Kolej Plus, dzięki któremu pociągi wrócą do Bogatyni, Złotoryi i uruchomiony zostanie dla pociągów wrocławski Dworzec Świebodzki – mówi Cezary Przybylski Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Inwestycja zrealizowana będzie w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus zaplanowanemu na lata 2023-2028.
– Kolejowe serce całej Polski bije dziś na Dolnym Śląsku. Chcemy łączyć mniejsze miasta z metropoliami i dzisiejsze wydarzenie wpisuje się w ten plan. To kolejne pole współpracy z Województwem Dolnośląskim. Jestem pewien że dzięki tym działaniom skorzystają nie tylko mieszkańcy regionu ale także całej Polski oraz turyści spoza granic kraju – dodaje Andrzej Bittel – Sekretarz Stanu, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
W ramach inwestycji planowane jest odbudowanie układu torowego stacji w celu umożliwienia uruchamiania dodatkowych pociągów aglomeracyjnych/miejskich w kierunkach: Kątów Wrocławskich, Środy Śląskiej i Wołowa oraz możliwość skrócenia casu przejazdu pociągów kursujących w dalszych relacjach.
– Po ponad 30 latach kolej wróci na Dworzec Świebodzki. Jesteśmy zdeterminowani, żeby przywracać rolę i znaczenie kolei w naszym regionie. Zakupy nowoczesnych pociągów, przywracanie połączeń kolejowych (Bielawa, Lubin, Świdnica, Chocianów, Wołów), a teraz czas na Dworzec Świebodzki – dodaje wicemarszałek Marcin Krzyżanowski.
Prace obejmą odbudowę trzech torów i trzech krawędzi peronowych stacji Wrocław Świebodzki, budowę drugiego toru na odcinkuWrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór oraz budowę stacji w Środzie Śląskiej, która umożliwi kończenie tam biegu pociągów aglomeracyjnych planowanych do uruchamiania z dworca Wrocław Świebodzki.
– To dobra wiadomość dla Dolnego Śląska i historyczna chwila dla Wrocławia. Dzięki podpisanym dziś umowom kończymy wieloletnią debatę na temat tego czy dworzec Świebodzki powinien zostać przywrócony dla pasażerskiego ruchu kolejowego. Przebudowa układu torowego i peronów wraz z przebudową stacji w Środzie Śląskiej to początek budowy kolei aglomeracyjnej na Dolnym Śląsku – mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
Analizowana jest również dalsza rozbudowy stacji poprzez budowę łącznic w stronę stacji Wrocław Mikołajów (w celu możliwości uruchomienia połączeń w kierunkach: Oborniki Śląskie, Trzebnica, Oleśnica oraz Jelcz-Laskowice przez Wrocław Swojczyce.
Szacowana całkowita wartość projektu wynosi ponad 215 mln zł, z czego 15% pokryją wnioskodawcy, czyli Województwo Dolnośląskie wraz z partnerami: Gminą Wrocław i Gminą Środa Śląska. Pozostała część będzie finansowana ze środków zarządcy infrastruktury – PKP Polskie Linie Kolejowe z puli środków budżetu państwa przeznaczonych na program Kolej Plus.
– Cieszę się, że Dworzec Świebodzki wraca, a rozmowy na temat wspólnego biletu we Wrocławiu postępują. Z niecierpliwością czekam na chwilę kiedy pociągi wjadą na ten dworzec, a mieszkańcy będą mogli korzystać z kolei jako aglomeracyjnego „tramwaju” – dodaje Krzysztof Maj, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
Dolny Śląsk w ostatnich latach mocno stawia na kolej. Samorząd Województwa, przejął od państwa ponad 20 nieczynnych dotychczas linii kolejowych o długości 300 km na terenie całego Dolnego Śląska. Przejęte są rewitalizowane, aby przywrócić na nich połączenia pasażerskich.