OFICJALNY SERWIS DOLNEGO ŚLĄSKA

Rozpoczyna się lato w NFM – kino organowe

Rozpoczyna się Lato w NFM! Przed nami dwa miesiące wypełnione niezwykłymi wydarzeniami. Narodowe Forum Muzyki zaprasza do udziału w spotkaniach z kinematografią lat dwudziestych połączonych z improwizacją organową na żywo.

Kino organowe w NFM

Kino organowe w NFM to przede wszystkim spotkania z kinematografią lat dwudziestych zeszłego stulecia oraz muzyką improwizowaną na żywo. Nieme kadry kultowych filmów z pogranicza science fiction, horroru i fantastyki wzbogaci monumentalny tembr organów, przy których zasiądą znamienici artyści.

Czarownice, 14.07.2023, g. 19.30

www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/10154

Twórczość filmowa lat dwudziestych XX wieku powraca w letnim cyklu Kina organowego NFM w postaci seansów z muzyką na żywo. Serię pokazów otworzą Czarownice – bardzo ważny z perspektywy historii horroru obraz z 1922 roku, efekt zgłębiania przez szwedzkiego reżysera Benjamina Christensena słynnego Malleus MaleficarumMłota na czarownice. Niema produkcja szokowała międzywojenną publiczność przedstawieniem na ekranie scen praktyk okultystycznych. Co ciekawe, samego Christensena zobaczymy na ekranie w roli diabła.

Marynarz na dnie morza, 28.07.2023, g. 19.30 www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/10155

Komedia Marynarz na dnie morza z 1924 roku Bustera Keatona to film, który sam słynny komik uważał za najlepszy w swoim dorobku. Jego projekcji towarzyszyć będą improwizacje organowe znakomitego Karola Mossakowskiego – pierwszego zagranicznego organisty tytularnego kościoła Saint-Sulpice w Paryżu, nauczyciela improwizacji, przez trzy sezony artysty rezydenta w Radio France, a obecnie w NOSPR. Wydarzenie odbędzie się w ramach 23. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego mBank Nowe Horyzonty.

Mocny człowiek, 09.08.2023, g. 19.30

www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/10156

Polskie kino lat dwudziestych XX wieku, zdominowane przez tematykę patriotyczną, szczególnie w wydaniu antybolszewickim, oraz ciężkostrawne melodramaty, jak powietrza potrzebowało warsztatowej sprawności i uniwersalnych tematów, które mogłyby przyciągnąć uwagę zagranicznego widza. Próbę stworzenia filmu, który miałby szansę zainteresować odbiorców poza Polską, podjął pod koniec dekady reżyser Henryk Szaro. Zaprezentowany w 1929 roku jego psychologiczny dramat Mocny człowiek uznawany jest za najwybitniejszy polski film niemy. Będzie to pierwszy reprezentant krajowej kinematografii pokazany w cyklu Kino organowe NFM.  

Męczeństwo Joanny d’Arc, 25.08.2023, g. 21.00

www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/10157

Symbol, jakim jest Joanna d’Arc, próbują we Francji przywłaszczyć sobie niemal wszyscy: nacjonaliści z Frontu/Zjednoczenia Narodowego, antyklerykałowie, monarchiści, feministki, katolicy i protestanci. Żeby wykorzystać mit Dziewicy Orleańskiej na potrzeby swojego ruchu politycznego wystarczy przecież tylko inaczej porozkładać akcenty w jej życiorysie. To właśnie dzięki temu jej złoty posąg konny na Place des Pyramides w Paryżu ma status najbezpieczniejszego pomnika w całym kraju, a legendarna La Pucelle jest główną bohaterką przynajmniej kilkunastu filmów fabularnych. W ramach Kina organowego NFM pokażemy najważniejszy z nich – niemą, czarno-białą produkcję z 1928 roku pod tytułem Męczeństwo Joanny d’Arc.

Ostatnie artykuły

Skip to content