Od południa w poniedziałek, 5 grudnia, kierowcy mogą już korzystać z nowego, ważnego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia od skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego do ronda w Żernikach Wrocławskich i ul. Buforowej.
Kierowcy, rowerzyści i piesi mogą już korzystać z nowego, 2,5-kilometrowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Stanowi ona przedłużenie dotychczasowej, 13-kilometrowej drogi wojewódzkiej DW372 i łączy ulicę Grota Roweckiego z drogą wojewódzką 395 (Rondo Żerniki Wrocławskie) oraz ulicą Buforową. Wartość kontraktu to ponad 33,3 mln zł.
– Wschodnia Obwodnica Wrocławia to jedna z największych inwestycji drogowych, które samorząd województwa realizuje na Dolnym Śląsku i największa inwestycja drogowa powstająca w obszarze Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej. Oddajemy kierowcom odcinek między ul. Grota-Roweckiego a rondem w Żernikach Wrocławskich. Jeszcze w grudniu otworzymy 10-kilometrowy odcinek między Łanami a Długołęką. Nowa trasa ma poprawić bezpieczeństwo i komfort podróżowania, to główny cel inwestycji drogowych, które realizujemy – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Celem inwestycji jest kontynuacja budowy nowego połączenia komunikacyjnego pomiędzy miejscowościami leżącymi na południowych obrzeżach Wrocławia. To kolejny etap budowy całego ciągu komunikacyjnego Bielany – Łany – Długołęka. Do zakończenia inwestycji pozostanie realizacja fragmentu drogi od skrzyżowania z ul. Grota Roweckiego do węzła Bielany Wrocławskie przy Alei Karkonoskiej.
W ramach zakończonej właśnie inwestycji powstały m.in.: droga główna w układzie przejściowym, skrzyżowania z drogami poprzecznymi w formie rond, ciąg pieszo – rowerowy na całej długości odcinka, chodnik i ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Buforowej, ekrany akustyczne, oświetlenie drogowe oraz elementy organizacji i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
– Otwarcie odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia jest realizacją jednego z tych projektów, o których na Dolnym Śląsku mówiło się od wielu lat, ale których do tej pory nikt nie był w stanie zrealizować. Oprócz budowy Wschodniej Obwodnicy Wrocławia przykładem takich działań jest również rewitalizacja nieczynnych linii kolejowych oraz ukończona inwestycja na Polanie Jakuszyckiej – mówi Marcin Krzyżanowski, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
Budowa Wschodniej Obwodnicy Wrocławia to inwestycja niezwykle istotna, ponieważ umożliwi objazd aglomeracji wrocławskiej od południowej i wschodniej strony. Droga ta przejmie część ruchu z istniejących dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych.
– Nowy odcinek skomunikuje ul. Grota Roweckiego z istniejącym rondem na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 395 w Żernikach Wrocławskich. To bardzo ważny moment dla aglomeracji wrocławskiej. Nowa droga to przede wszystkim skrócenie czasu podróży, zapewnienie komfortu jazdy i zmniejszenie ryzyka wypadków – mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
Będzie to także impuls do rozwoju przyległych do obwodnicy terenów – do których mieszkańcy, inwestorzy i klienci dojadą teraz wygodniej.
– Wrocław jest jednym z najbardziej zakorkowanych miast w Polsce. Każda taka inwestycja jest ważnym krokiem, aby pomóc ten problem rozwiązać. Na Dolnym Śląsku stawiamy na zintegrowany transport kolejowy i miejski, ale nie zapominamy też o drogach – mówi Krzysztof Maj, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
20 grudnia zostanie oddany do użytku także północny odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia: Łany – Długołęka. To prawie 10-kilomwtrowy fragment, który połączy istniejącą już WOW z drogą krajową nr 98 (Wrocław – Oleśnica) oraz łącznikiem Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.
ZOBACZ: Łany – Długołęka – przejazd całą trasą nowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia [FILMY]
W przyszłym roku zostanie także ogłoszony przetarg na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych ostatniego fragmentu WOW: od ronda w Żernikach Wrocławskich i granicy Wrocławia do węzła A4 Bielany Wrocławskie (dwupoziomowe skrzyżowanie al. Karkonoskiej z ul. Francuską). Obecnie trwa opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji ZRID. Wykonawcą jest firma Contek Projekt. Wartość kontraktu wynosi ponad 2 mln 584 tys. zł.