Dzięki rekordowemu budżetowi Dolnośląskiego i Wrocławskiego Funduszu Filmowego dofinansowanie otrzyma aż 9 filmów po podpisaniu z DCF umów koprodukcyjnych. Wśród zwycięskich projektów realizowanych w naszym regionie znalazły się duże międzynarodowe koprodukcje (m.in. najnowszy film Pawła Pawlikowskiego), polskie pełnometrażowe debiuty fabularne (m.in. komedia w reżyserii Macieja Buchwalda, współtwórcy serialu „1670”) oraz filmy dokumentalne opowiadające historię zakładu Elwro, a także emerytowanego DJ-a Waldiego z Lądka-Zdroju.
Tegoroczny budżet Dolnośląskiego i Wrocławskiego Funduszu Filmowego wyniósł rekordowe 2 422 353,67 zł. Zasiliły go: samorząd Województwa Dolnośląskiego w kwocie 1 300 000 zł, Gmina Wrocław w kwocie 1 000 000 zł i Dolnośląskie Centrum Filmowe. O wsparcie ubiegały się 32 projekty, z których 19 przeszło do ostatniego etapu.
– Do XIX edycji konkursu zgłosiło się prawie dwukrotnie więcej projektów niż w latach ubiegłych, w dodatku w większości były to zgłoszenia o naprawdę wysokiej jakości merytorycznej. Dlatego ogromnie cieszy ponowne połączenie sił z miejskim samorządem w zakresie wspierania produkcji filmowych realizowanych nie tylko we Wrocławiu, ale i na całym Dolnym Śląsku. Dzięki największemu w historii budżetowi funduszu mogliśmy wybrać więcej projektów, które przyciągną do regionu znakomitych twórców, umacniając pozycję Dolnego Śląska na filmowej mapie Polski – mówi Magdalena Klich-Kozłowska, dyrektorka Dolnośląskiego Centrum Filmowego, przewodnicząca komisji konkursowej. – Komisja jednomyślnie zdecydowała się przyznać finansowy wkład koprodukcyjny zarówno projektom, których twórcy mogą poszczycić się międzynarodową sławą i uznaniem, jak i debiutującym polskim producentom i reżyserom. Projektom, do których zdjęcia będą powstawać zarówno w stolicy Dolnego Śląska, jak i w dolnośląskich plenerach. Wreszcie: filmom dokumentalnym mocno osadzonym w historii zarówno wrocławskiej, jak i dolnośląskiej. – dodaje.
Komisja XIX edycji Dolnośląskiego i Wrocławskiego Konkursu Filmowego w składzie: Magdalena Klich-Kozłowska (dyrektorka DCF, przewodnicząca komisji), Izabela Kurc-Kuriata (dyrektorka Departamentu Kultury i Dziedzictwa Kulturowego UMWD), Krystian Okoń (dyrektor Wydziału Kultury UMWD), Jarosław Perduta (dyrektor Departamentu Kultury i Sportu UM Wrocławia) i Agata Dzikowska (dyrektorka Wydziału Komunikacji Społecznej UM Wrocławia), przy wsparciu ekspertów oceniających merytorycznie i ekonomicznie zgłoszone projekty (Natalia Grzegorzek, Marcin Pieńkowski, Adriana Prodeus, Kamil Przełęcki, Adam Ślesicki, Urszula Śniegowska, Janusz Wąchała, Anna Wydra), postanowiła przyznać dofinansowanie następującym projektom:
FILMY FABULARNE
1. „Vaterland”, reż. Paweł Pawlikowski, prod. Extreme Emotions Bis Ewa Puszczyńska – 400 000 zł
Najnowszy projekt nagrodzonego Oscarem Pawła Pawlikowskiego, którego akcja toczy się na przełomie lat 40. i 50., a jego głównym bohaterem jest Thomas Mann, laureat Literackiej Nagrody Nobla. Mann po latach emigracji wraca do ojczyzny, by wygłosić przemówienie
z okazji 200. rocznicy urodzin Goethego – najpierw we Frankfurcie, potem w Weimarze. Towarzyszy mu córka Erika: błyskotliwa, bezkompromisowa i wyzwolona kobieta, która jest nie tylko jego kierowcą, ale też tłumaczką i najbliższą współpracowniczką. Ich wspólna podróż przez kraj rozdarty między Wschodem a Zachodem staje się konfrontacją
z przeszłością, politycznymi naciskami i osobistymi napięciami. Mann, wierny idei niezależnej sztuki, stara się zachować godność i wolność myśli w świecie, który domaga się opowiedzenia po jednej ze stron. W obsadzie m.in. znana z ról w „Strefie interesów” czy „Anatomii upadku” Sandra Hüller.
2. „Każda z nas”, reż. Anne Zohra Berrached, Stina Werenfels, Anna Jadowska, Neus Ballus, prod. Blick Productions International Sp. z o.o. – 350 000 zł
To poruszająca opowieść o czterech kobietach, które w obozie Ravensbrück (odtworzonym na potrzeby filmu w Gniechowicach k/Wrocławia) walczą o przetrwanie i godność. Gertrud, Niemka uznana za „społecznie nieprzystosowaną”, traci swoje dziecko i postanawia zaopiekować się osieroconą Leah. Szwajcarska studentka medycyny ukrywa swoje żydowskie pochodzenie i pracuje jako pielęgniarka. Aga, młoda Polka, jest jedną z kobiet poddanych brutalnym eksperymentom medycznym (reżyserką tej części filmu jest Anna Jadowska). Zaś Mar, hiszpańska działaczka ruchu oporu, dokumentuje obozowe zbrodnie. „Każda z nas” to pełne emocji spojrzenie na siłę, determinację i kobiecą odwagę w skrajnie ciężkich czasach i obozowych warunkach.
3. „Wszyscy chłopcy są tutaj”, reż. Goran Stolevski, prod. New Europe Productiona Sp. z o.o. – 350 000 zł
Kolejny film Gorana Stolevskiego, uznanego macedońsko-australijskiego reżysera, opowiada o nowojorskim pisarzu, Juliusie Shaeferze, który podczas rodzinnego pogrzebu w Wiedniu odkrywa istnienie swojego niemieckiego krewnego, oficera SS straconego za romans z żydowskim chłopcem w okupowanym Wrocławiu w czasie II wojny światowej. To wydarzenie rozpoczyna podróż w przeszłość, która zmienia jego przyszłość i prowadzi przez Polskę w odkrywaniu queerowej historii Europy.
4.„Śmieszny człowiek”, reż. Maciej Buchwald, prod. Apple Film Production – Izabela Wójcik – 350 000 zł
Bohaterem w całości kręconej we Wrocławiu i okolicach komedii w reżyserii współtwórcy popularnego serialu komediowego „1670” jest 30-letni stand-uper, Tomek. Kilka miesięcy temu zaliczył na scenie załamanie nerwowe i niespodziewanie uderzył się mikrofonem
w głowę na oczach widowni. Po kuracji w ośrodku terapeutycznym chce wznowić swoją sceniczną karierę. Pierwszy występ po przerwie jest dla niego ogromnym wyzwaniem, ponieważ w jego trakcie uruchamiają się wszystkie jego lęki, a rzeczywistość zaczyna mu się mocno zaburzać.
5. „MnieNie”, reż. Jakub Radej, prod. Stowarzyszenie Filmowców Polskich – 350 000 zł
Pełnometrażowy debiut fabularny Jakuba Radeja w całości kręcony w Legnicy i okolicach to opowieść o złamanym sercu, depresji po rozstaniu i wielkim gniewie popychającym do skrzywdzenia osoby, którą niegdyś się kochało. Bohaterką tej tragikomedii poruszającej temat przemocy seksualnej i kobiecej zemsty na mężczyznach jest 30-letnia Ola (Maja Pankiewicz), nieumiejąca żyć poza związkiem z ukochanym, która zostaje porzucona przez swojego 40-letniego partnera Tomka (Robert Gulaczyk). Gdy po wielu miesiącach zmagań z pozwiązkową traumą spotyka dawną przyjaciółkę (Małgorzata Gorol), kobiety tworzą wspólny plan mający na celu zemstę na byłym partnerze Oli.
6. „Ona”, reż. Agnieszka Zwiefka, prod. Harine Films Sp. z o.o. Iza Igiel – 260 000 zł
Pełnometrażowy debiut fabularny w reżyserii wrocławianki, Agnieszki Zwiefki, opowiada
o pięćdziesięcioletniej Onej – bezimiennej, niewidzialnej kobiety. Jej życie jest perfekcyjnie zorganizowane, ale wywraca się do góry nogami, gdy jej ulubione drzewo zostaje przeznaczone do wycinki, a Ona zaczyna milczący, jednoosobowy protest, wkrótce zastąpiony bardziej radykalnymi działaniami.
7.„Dziewczyna szatana”, reż. Martyna Majewska, prod. ASF Studio Dorota Schleiss – 150 000 zł
Pełnometrażowy debiut fabularny Martyny Majewskiej to thriller psychologiczny
z elementami czarnego humoru. Pogrążona w żałobie Lilianna (Helena Sujecka) zawiera pakt z szatanem: jeśli ona popełni cztery grzechy ciężkie, szatan przywróci do życia jej ukochanego. Film porusza polskie tematy tabu: religijną traumę dziecięcą oraz jej wpływ na dorosłe relacje i seks. To intymny portret kobiety w kryzysie, która w imię miłości dokonuje kontrowersyjnych przekroczeń.
FILMY DOKUMENTALNE
8. „Bogowie pamięci”, reż. Kamil Król, prod. Dobry Film Sp. z o.o. Marta Rybacka – 150 000 zł
To opowieść o twórcach polskiej rewolucji informatycznej z drugiej połowy XX wieku, podejmujących ostatnią próbę ocalenia od zapomnienia swoich wynalazków. Na płytce
z 2048 bajtami chcą zakodować informację, która zapewni im nieśmiertelność – zanim sami stracą pamięć. To ostatnia szansa na ocalenie historii dawnych zakładów komputerowych Elwro i jego wynalazców. W poszukiwaniu inspiracji wyruszają w podróż po Europie, a ostatnim przystankiem jest wizyta u greckiego mentora.
9.„Ostatni turnus w Lądku”, reż. Piotr Strojnowski, prod. Piotr Strojnowski. Studio Pstro – produkcja filmów – 62 353,67 zł
Głównym bohaterem filmu jest lądecki emerytowany DJ. Życie go nie oszczędza, ale
z większości problemów (brak środków na ogrzanie mieszkania, zepsuty sprzęt grający, choroba) udaje mu się wyjść obronną ręką. Gdy rozpoczyna się letni turnus 2024, DJ Waldi zaczyna kolejny dansingowy sezon. Z codzienności utkanej z zabawiania turystów wyrywa go fala powodziowa, która niszczy miasto. Bohater, a widzowie razem z nim, muszą zmierzyć się z pytaniem, czy kolejny turnus w życiu Waldka jest w ogóle możliwy.
_________________________
Jak działa fundusz filmowy?
Dolnośląski Fundusz Filmowy powstał w 2008, a od tego roku zmienił nazwę na Dolnośląski i Wrocławski Fundusz Filmowy. Jego fundatorami są samorządy województwa dolnośląskiego i miasta Wrocławia. Dolnośląskie Centrum Filmowe jest koproducentem filmów, które otrzymują dofinansowanie w konkursie.
Podejmując decyzję o przyznanych wkładach koprodukcyjnych, rokrocznie komisja konkursowa kieruje się opiniami ekspertów, strukturą finansowania projektów, udziałem dolnośląskich twórców i firm w produkcji, wysokością kwoty deklarowanej przez producentów do wydatkowania na terenie województwa dolnośląskiego, związkiem tematyki filmów z Dolnym Śląskiem, dotychczasowym dorobkiem twórców i twórczyń
(w tym rezultatami artystycznymi i ekonomicznymi ich poprzednich realizacji)
i spodziewanym efektem promocyjnym filmu dla województwa dolnośląskiego.
W wyniku dotychczasowych edycji konkursu Dolnośląskie Centrum Filmowe stało się koproducentem ponad 90 filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. Wśród nich znajdują się filmy nagradzane na wielu prestiżowych festiwalach. W zeszłym roku po raz pierwszy w historii istnienia funduszu koprodukcja DCF-u „Dziewczyna z igłą” w reż. Magnusa von Horna (dofinansowana w 2023 r.) miała swoją światową premierę na Festiwalu w Cannes, walczyła o Złotą Palmę, a także o Oscara.