1 grudnia, z inicjatywy marszałka Cezarego Przybylskiego zarząd województwa dolnośląskiego podpisał porozumienie z gminami Wrocław, Czernica i Jelcz Laskowice. Dzięki porozumieniu od połowy grudnia na łączącej je trasie pojadą pociągi Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnych. Już dziś został zorganizowany pierwszy, pilotażowy przejazd nowym, hybrydowym pociągiem Impuls2, w którym uczestniczyli m.in. dziennikarze.
– Zorganizowaliśmy pierwsze połączenie aglomeracyjne, które w znacznym stopniu odciąży komunikacyjnie Wrocław. Tego oczekiwali mieszkańcy zarówno podwrocławskich gmin jak i samej stolicy Dolnego Śląska. Miesiąc temu dolnośląski sejmik podjął uchwałę w sprawie zorganizowania aglomeracyjnych połączeń kolejowych w regionie, a dziś jedziemy już pociągiem po pierwszej trasie. To pokazuje, że poważnie podchodzimy do wszystkich naszych deklaracji – mówi marszałek Cezary Przybylski.
1 grudnia 2021 r. zostało podpisane Porozumienie o współpracy przy utworzeniu Dolnośląskiej Kolei Aglomeracyjnej, pomiędzy Samorządem Województwa, który podjął się roli Organizatora kolejowych przewozów pasażerskich pociągami Kolei Dolnośląskich oraz Gminami: Czernica, Jelcz-Laskowice i Wrocław. Jest to rozpoczęcie realizacji uchwały Sejmiku Województwa Dolnośląskiego przyjętej w październiku br. pod auspicjami Marszałka Województwa z inicjatywy Akcji Miasto, dotyczącej tworzenia na terenie całego Dolnego Śląska kolei w obszarach aglomeracyjnych – Wrocławia, Zagłębia Miedziowego, Jeleniej Góry, Wałbrzycha i Kłodzka.
– Rozwój kolei jest ważnym elementem zintegrowanego systemu komunikacji publicznej, który możemy osiągnąć dzięki współpracy z samorządami lokalnymi. Połączenia kolejowe łączące mniejsze miejscowości ze stolicą województwa będą dla mieszkańców dużym ułatwieniem w codziennej komunikacji. Dolnoślązacy potrzebują takich rozwiązań. Dowodem na to jest podpisanie projektu uchwały przygotowanej przez stowarzyszenie Akcja Miasto przez ponad 1200 osób. Projekt ten poparliśmy również jako Radni Sejmiku Województwa Dolnośląskiego – mówi wicemarszałek Marcin Krzyżanowski.
Według przyjętych zasad, połączenie do końca roku będzie finansowane przez samorząd województwa. Natomiast od stycznia roku 2022 połowę kosztów pokryje województwo, a druga połowa zostanie podzielona pomiędzy samorządy, przez które przechodzi trasa – proporcjonalnie do długości linii w poszczególnych gminach. Zgodnie z umową, we wrześniu przyszłego roku liczba kursów zostanie podwojona do 15 par każdego dnia, co w efekcie umożliwi stworzenie gęstszej siatki połączeń, zwłaszcza w godzinach szczytu.
– Widzimy ogromne zainteresowanie połączeniami w ramach budowanej przez nas kolei aglomeracyjnej. Kursy z Wrocławia do Jelcza-Laskowic przez Czernicę to pierwsze takie połączenie w regionie, ale na tym oczywiście nie poprzestajemy. Będziemy dalej rozwijać dolnośląską kolej w oparciu o standardowe kursy, ekspresy regionalne i połączenia aglomeracyjne, docelowo tworząc spójną sieć, odpowiadającą potrzebom mieszkańców całego województwa – mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. – To bardzo ambitny plan, który konsekwentnie, krok po kroku, wcielamy w życie – dodaje.
Nowa trasa to 17 stacji i przystanków, z czego aż 11 jest całkowicie nowych. Koszt remontu linii kolejowej 292 wyniósł w sumie 126 milionów złotych, a 70 milionów pochodziło unijnego dofinansowania. W sumie długość linii wynosi 35 km, a jej trasa przebiega przez tereny trzech gmin: Wrocław, Czernica i Jelcz Laskowice.
– Inauguracyjny przejazd w ramach Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnych za nami! To wielki sukces władz województwa i zaangażowanych w powstanie tego projektu samorządów. Dziękuję również panu Zbigniewowi Gzikowi, dyrektorowi Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK we Wrocławiu za możliwość przejazdu linią 292 – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Dolny Śląsk jest jednym z pierwszych regionów, który zdecydował się na zakup pociągów hybrydowych. Newag, producent nowego taboru w sumie dostarczy Kolejom Dolnośląskim sześć trójczłonowych Impulsów II. Składy są nowoczesne, wygodne i przystosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Każdym z nich będzie mogło wygodnie podróżować około 315 pasażerów. Pociągi są wyposażone w klimatyzację i bezprzewodowy, ogólnodostępny internet. W trakcji elektrycznej rozwijają prędkość aż 160 km/h, a w spalinowej – do 120 km/h. Produkowane przez nowosądecki Newag Impulsy II to pierwsze polskie pojazdy szynowe o napędzie elektryczno-spalinowym. Umożliwia on płynne poruszanie się po odcinkach zelektryfikowanych oraz pozbawionych trakcji elektrycznej przy jednoczesnym ograniczeniu emisji.
– Pierwsza linia Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnej bardzo cieszy i to wielki sukces, że finansowo partycypują w niej wszystkie samorządy, przez które przebiega linia. Wierzę, że otworzy to drogę do współpracy w całym województwie wokół największych jego miast i w Zagłębiu Miedziowym – mówi Piotr Karwan, przewodniczący Klubu Radnych Prawo i Sprawiedliwość w Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.